۱۰ مورد از حادثه سازترین تخلفات رانندگی| رانندگی با عینک برای چه کسانی اجباری است؟ پسر جوان به جنایتش اعتراف کرد| خفه کردن پدر با کمربند و چاقو زدن به او جزئیات قتل هولناک زن صیغه‌ای به دست نگهبان شب در مشهد سرنوشت باورنکردنی جوان کارتن خواب مشهدی| پدر و مادرم پزشک هستند برخورد ۲ خودرو در جاده مشهد - نیشابور یک فوتی و پنج مصدوم در پی داشت (۱۳ تیر ۱۴۰۳) هشدار: مرگ‌ومیر بیماری هاری به مرز خطر رسیده است انتقال پیکر ۹ نفر از حجاج فوت‌شده به ایران (۱۳ تیر ۱۴۰۳) خروج حدود ۶۰ درصد حجاج ایرانی از مکه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) سازمان غذا و دارو هشدار داد: خطر ابتلا به سرطان به علت برنزه کردن پوست یک فوتی و چهار مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در مشهد+تصاویر (۱۳ تیرماه ۱۴۰۳) آیا مصرف مکمل‌های غذایی تاثیری در پیشگیری یا بهبود علائم تب دانگی دارد؟ احکام رتبه‌بندی بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادر شد جمع‌آوری ۱۶۲ معتاد متجاهر در مشهد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) واریز علی الحساب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | بازنشستگان حساب خود را چک کنند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) تب دنگی در مشهد سیر افزایشی ندارد | احتمال آلودگی بالا پشه آئدس از شهریور ۱۴۰۳ به سلامتی خود در دهه ۳۰ زندگی اهمیت بیشتری دهید گردشگری شهری ابزاری برای نیل توسعه پایدار دستگیری ۴ شرور در بولوار رسالت مشهد چرا دستکاری جوش‌های «مثلث خطر» صورت ممکن است به قیمت جانمان تمام شود؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سفیران مهربانی «ضامن آهو» | گفتگو با مسئول تنها مؤسسه تخصصی نیکوکاری آزادی زندانیان مشهد

  • کد خبر: ۱۰۶۳۰۲
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
سفیران مهربانی «ضامن آهو» | گفتگو با مسئول تنها مؤسسه تخصصی نیکوکاری آزادی زندانیان مشهد
سفیران ضامن آهو؛ کارشان را در ابتدا با برقراری صلح و سازش و کاهش سهم دیه برای رهایی برخی مجرمان از زندان شروع کردند و حالا چهار ماهی است که توانسته اند تنها مرکز تخصصی نیکوکاری آزادی زندانیان را راه اندازی کنند.

مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ سفیران ضامن آهو؛ سفیرانی که قرار است مهربانیِ مشهدی‌ها را به بندبند زندان‌ها و آن‌هایی برسانند که با خطایی پشت میله‌ها رفته اند و حالا چشم به آزادی دوخته اند. کارشان را در ابتدا با برقراری صلح و سازش و کاهش سهم دیه برای رهایی برخی مجرمان از زندان شروع کردند و حالا چهار ماهی است که توانسته اند تنها مرکز تخصصی نیکوکاری آزادی زندانیان را راه اندازی کنند. گفت وگوی ما با احمد روحنا، مسئول تشکل‌ها و مجامع مؤسسه تخصصی نیکوکاری سفیران ضامن آهو، است. قرار است او از این مؤسسه بگوید و اهداف بلندی که دارند.

مؤسسه‌ای تخصصی برای آزادی زندانیان

آغاز گپ و گفت با روحنا با نحوه شکل گیری مؤسسه سفیران ضامن آهو است، مؤسسه‌ای که به گفته او چهار ماه پیش شکل گرفته است. او این مؤسسه را بازوی ستاد دیه می‌داند و در توضیحاتی بیان می‌کند: سفیران ضامن آهو تنها مؤسسه تخصصی در مشهد در حوزه آزادی زندانیان است.
نکته‌ای که مسئول تشکل‌ها و مجامع مؤسسه تخصصی نیکوکاری سفیران آهو در این باره به آن اشاره می‌کند شرایط ستاد دیه برای کمک به آزادی زندانیان است. او می‌گوید: این ستاد برای جرائم غیرعمد و کمک به آزادی این زندانیان کمک می‌کند، اما موارد و پرونده‌های بسیاری داریم که در فهرست جرائم غیرعمد قرار نمی‌گیرد و فرد در پی حادثه‌ای گرفتار پرونده قضایی و زندان می‌شود.

او این پرونده‌ها را پرونده‌های شبه عمد می‌داند و می‌گوید: مواردی مانند تصادفات در فهرست پرونده‌های عمد قرار می‌گیرند و دراین باره مرکز ما برای آزادی این زندانیان اقدام می‌کند. اگر به مصداق و نمونه بخواهم اشاره کنم خانمی به دلیل اینکه ضامن فردی شده بود و آن فرد اقساط خود را نداده بود گرفتار زندان شده بود. این خانم بی گناه است، اما پرونده او در فهرست جرائم غیرعمد قرار نمی‌گیرد، چون خودخواسته برای ضمانت فرد اقدام کرده است.

نمونه دیگری که روحنا می‌آورد نیز ازاین قرار است: «پرونده دیگری نیز داشتیم که مربوط به خانمی بود که مربی سالن ورزشی بود و در حین تمرین بچه‌ها یکی از آن‌ها دچار آسیب می‌شود. باتوجه به آسیب وارد شده این خانم باید دیه سی میلیون تومانی پرداخت می‌کرد، اما در توان مالی خودش و خانواده اش نبود. این‌ها نمونه‌ای از مواردی است که در فهرست جرائم عمد قرار می‌گیرند و به همین دلیل از حمایت ستاد دیه بی نصیب می‌مانند.»

موفق در صلح

مسئول تشکل‌ها و مجامع مؤسسه تخصصی نیکوکاری سفیران ضامن آهو اقدام دیگر این مؤسسه را جلوگیری از ورود مجرمان به زندان برمی شمارد و می‌گوید: کار مؤسسه تنها به بررسی پرونده‌های زندانیان برای آزادسازی خلاصه نمی‌شود. یکی از اقدامات مؤسسه جلوگیری از ورود زندانیان جدید است مثل پرونده‌هایی که حکم جلب متهمی گرفته شده و او در آستانه ورود به زندان است. دراین باره نیز مؤسسه اقدامات بسیاری برای مختومه شدن این پرونده‌ها قبل از ورود این افراد به زندان انجام داده است؛ از گفتگو برای کاهش دیه گرفته تا فراهم کردن دیه موردنیاز.

تلاش برای ایجاد صلح و سازش قبل از ورود فرد به زندان از دیگر اقدامات مؤسسه سفیران ضامن آهوست. روحنا این اقدام را این طور توضیح می‌دهد: گفتگو برای صلح و سازش یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در کاهش ورود زندانیان به زندان مؤثر باشد. باتوجه به اهمیت صلح و سازش، یکی از محور‌های موردتوجه و تأکید ما همین برقراری صلح و سازش است.

او در ادامه بیان می‌کند: کار البته به همین چندماه که مؤسسه مجوز گرفته است محدود نیست، سفیران ضامن آهو چند سالی است که در حوزه برقراری صلح و سازش فعال هستند.
روحنا می‌گوید: شش شعبه فعال داریم که پرونده‌های ارجاعی را در مسیر کاهش دیه و برقراری صلح پیگیری می‌کنند. چهار شعبه مربوط به قبل است و پس از دریافت مجوز مؤسسه نیز با اضافه شدن دو شعبه دیگر فعالیت خودمان را در حوزه صلح و سازش ادامه دادیم و توانستیم پرونده‌های بسیاری را با برقراری صلح و کاهش دیه مختومه کنیم.

۹۰ پرونده مختومه

مسئول تشکل‌ها و مجامع مؤسسه تخصصی نیکوکاری سفیران ضامن آهو آمار پرونده‌هایی را که تاکنون توسط این مؤسسه ختم شده است این طور ذکر می‌کند: ۹۰ پرونده را مختومه کردیم و ذیل آن توانستیم زمینه آزادی هفتاد زندانی را فراهم کنیم. در سایر پرونده‌ها نیز که درباره حکم جلب افراد بود، توانستیم قبل از ورود آن‌ها به زندان زمینه پایان پرونده و رهایی شان را از یک پرونده قضایی فراهم کنیم.
به گفته روحنا بخشی عمده پرونده‌هایی که در بدو ورود به زندان مختومه شده مربوط به زنان است. در باره زندانیان رها شده از زندان نیز تعداد زندانیان مرد بیشتر از زنان بوده است.

شناسایی زندانیان با نظر کمیته عدالت ترمیمی زندان

او همچنین روند شناسایی زندانیان و تعیین پرونده‌ها برای بررسی و گل ریزان را این طور توضیح می‌دهد: در زندان کمیته‌ای به نام کمیته عدالت ترمیمی وجود دارد که در این کمیته به وضعیت پرونده زندان و شرایط آنان می‌پردازد. این کمیته شرایط زندانی، میزان حبس، وضعیت او از لحاظ پشیمانی را بررسی می‌کند و در نهایت پرونده‌هایی را که می‌توانند مشمول گل ریزان و معرفی به خیران شوند، اعلام می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->